Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: Citroën C3 – Eindelijk volgroeid

Met de nieuwe C3 zet Citroën een nieuwe stap vooruit in zijn kwaliteitsoffensief. Onderhuids neemt de C3 grotendeels het platform van zijn voorganger over, maar dat is gelukkig het enige dat hij daarmee gemeen heeft.

De C3 is traditioneel een verkoopstopper in ons land. De vorige generatie deed het met zijn retrotouches bijzonder goed. Met de nieuwe C3 kiest Citroën voor een meer moderne aanpak. Onderhuids neemt hij de MacPherson combinatie vooraan en de torsieas achteraan van de oude C3 over. Hij groeit enkele centimeters tot 3,94 meter. De wielbasis is identiek gebleven: 2,45 meter. In de koffer kan je 300 liter aan bagage kwijt.

Eenvoud siert

Het is vooral op stijl dat de C3 goede punten scoort. Hij komt fris voor de dag en ziet er dynamisch uit. Binnen hebben de inzittenden vooraan meer plaats gekregen. Minder goed nieuws valt er vanop de achterbank te melden. Die is smal en met een steile rugleuning bezwaarlijk comfortabel te noemen. Neen, dan zit je beter vooraan. Het nieuwe dashboard oogt hip. Citroën lijkt ook terug te komen van de knopjeszee aan het stuur, want daar valt niets meer van te bespeuren. De C3 beschikt over tal van leuke opties, zoals de panoramische voorruit of het MyWay-navigatiesysteem. Maar daarvoor moet je dus bijbetalen. En dat is een beetje het jammere. De basisversie moet het standaard bijvoorbeeld zonder radio stellen. Ook is ESP in België niet standaard, waar dat bijvoorbeeld in Duitsland wel het geval is.

Motorenkwestie

Het instapmodel is dan ook niet meer dan dat: een 1.1 benzine met 60 pk. Pas interessant wordt het met de 1.4 met 95 pk of 120 pk; een motor die PSA (Peugeot en Citroën) samen met BMW ontwikkelde en die we uit de Mini One kennen. Hij is goed voor een gemiddeld verbruik van 5,8 l/100 km (CO2: 134 gr/km). Niet slecht, maar uit financiële overwegingen zullen het toch vooral de diesels zijn die bij ons scoren. Citroën biedt een 1.4 HDi aan met 70 pk en een 1.6 HDi met 90 pk, 92 pk (huh?) of 112 pk. Alle diesels hebben een CO2-uitstoot van minder dan 116 gr/km en komen dus in aanmerking voor staatskorting. Het verbruik schommelt tussen 4,0 en 4,5 l/100 km. Omdat ze iets meer wegen, sturen de dieselversies (1.408 kg) wat zekerder over een hobbelig wegdek dan de lichte benzines (1.150 kg). Alleen zijn de dieselmotoren flink duurder in de aanschaf dan de vergelijkbare benzinebroertjes. De topdiesel met 120 pk is de enige die standaard is uitgerust met een manuele zesbak. De 120 pk sterke benzine kan een viertrapsautomaat krijgen, en de 1.6 HDi met 99 gr CO2 beschikt over een manuele vijfbak met lange verhoudingen om zijn verbruik van 4,0 liter te bereiken.

Het handige aan het nieuwe C3-gamma is dat je voor elke smaak wel een model hebt. Jong en hip: dan komt binnenkort de DS3 (driedeurs) eraan. Een grote koffer nodig? Dan kies je toch voor de C3 Picasso. En wie een handige vijfdeurs stadswagen zoekt, vindt in deze C3 zeker zijn gading. Al moeten we ook vaststellen dat de C3 zeker niet de goedkoopste oplossing in zijn klasse is. De prijzen schommelen tussen 12.690 euro en 21.450 euro. Meer geld, maar ook veel meer auto dan voorheen.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Citroen C5 X Review 2022

Citroën C5 X: drie vliegen in één klap (2022)

Autotests · Citroen
AS24 Citroën banner

Citroën Ë-C4: eigenzinnig en elektrisch

Autotests · Citroen
AS24 Aircross banner

Citroën C5 Aircross Hybrid: gewatteerd comfort, gewatteerd vermogen

Autotests · Citroen
Ontdek meer