Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: BMW 5-serie – Terug aan de top

BMW’s nieuwe 5-serie veroorzaakt minder opschudding wanneer hij door het straatbeeld glijdt. Loopt de 5 daarmee volledig terug in de pas?

De 5-serie straalt zakelijkheid en sportiviteit uit, twee kenmerken die BMW’s concurrent voor de Mercedes E-klasse en de Audi A6 al sinds mensenheugnis typeren. Tot de vorige generatie resoluut voor een moderne stijl ging. Toen de eerste foto’s van diens opvolger vorig jaar getoond werden, verschilden de reacties: opluchting bij de enen, ontgoocheling bij de anderen.

In afmetingen is er niet veel verschil tussen deze 5 (model E60) en de vorige generatie. Hij groeide met 6 centimeter in de lengte, maar beschikt wel over 8 centimeter meer wielbasis – en dus ruimte voor de inzittenden. Maar door de kortere overhangen, straalt hij ook meer kracht uit. Alleen vraag je je in de praktijk af wat er met die 8 centimeter gebeurd is, want je lijkt niet over meer plaats te beschikken. Ook duwt de brede middenconsole je wat in je stoel.

5 MET 5 L/100 KM

Hoewel de 5-serie debuteert zonder start/stop-functie – die is voor de 520d die in juni debuteert – is het gemiddeld verbruik in alle versies toch teruggedrongen.

De 520d (met 184 pk of 163 pk) verbruikt volgens BMW gemiddeld slechts 5,0 l/100 km (CO2: 132 gr/km) De 530d met automaat heeft genoeg aan 6,2 liter, wat 0,4 liter beter is als in het vorige model. Opmerkelijk, want de aerodynamica is dezelfde (CW 0,28) en de nieuwe 5 weegt 110 kilogram meer. Ook bij de benzinemotoren wist BMW het verbruik terug te dringen.

Meer dynamiek en meer rijcomfort, dat is wat BMW belooft met deze 5-serie. Om iedereen zo goed mogelijk te bedienen, biedt BMW drie chassis-afstellingen aan: eentje met standaard stalen schroefveren, een èèn centimeter lager gelegd M-sportchassis, en een Dynamic Drive chassis met instelbare dempers. Beide laatste zijn opties. Met het Dynamic Drive chassis kan je kiezen tussen comfort, wat harder en sportiever en sportiever à la M. Het Dynamic Drive chassis wist ons tijdens de test niet meteen te overtuigen. De standaard afstelling lijkt ons al voldoende voor meer dan 90 procent van de 5-klanten.

VIERWIELSTURING

Nieuw is ook de optionele vierwielsturing. Die helpen bij stadsmanoeuvres door de draaicirkel met een halve meter te verkleinen (tot 11,5 meter). Tot 60 km/u sturen de achterwielen tegen de richting van de voorwielen in (met een maximale hoek van 2,5 graden), boven 60 km/u volgen ze dezelfde stuurhoek als de voorwielen. Hierdoor voelt hij kleiner en wendbaarder aan dan zijn 4,90 meter doen uitschijnen. Sturen doet hij als een echte 5, wat wil zeggen snel en sportief, en hij communiceert goed met zijn bestuurder.

De motoren zijn top, optioneel kan je ze koppelen aan een zalige achttraps automaat. Sturen doet hij als vanouds. BMW lijkt weer klaar om met de 5-serie zijn plaats aan de top terug in te nemen. Goedkoop is hij allerminst, maar dat is een traditie. De 520d zal in juni 40.650 euro kosten.

Bij de lancering in maart is de 523i (204 pk, CO2: 177 gr/km)de goedkoopste: 43.550 euro. De goedkoopste diesel is de 525d (204 pk, CO2: 162 gr/km). Vooralsnog is er geen xDrive vierwielaandrijving beschikbaar.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

bmw x5 xdrive50e 523

Test: BMW X5 facelift, statige tank (2024)

Autotests · BMW
P90478657 highRes the-first-ever-bmw-x

Test: BMW XM, waarom? (2023)

Autotests · BMW
bmw m2 63

Test: BMW M2, einde van een tijdperk (2023)

Autotests · BMW
Ontdek meer