Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: BMW 2-serie Coupé – Na een komt twee

BMW zet zijn cijferspel verder. Nadat de 6 als veredelde 5 op het toneel kwam, en de coupé- en cabrioletversies van de 3 Reeks als 4 Reeks door het leven gaan, krijgt nu ook de 1 Reeks zijn spin-off met een coupéversie die als 2 Reeks wordt gelanceerd.

De hogere nummering komt ook meteen tot uiting in de afmetingen van de 2 Coupé, die met een lengte van 4,43 m zo’n 11 cm langer is dan de bekende 1 Reeks. Daarbij levert de wielbasis van 2,70 m een riant plaatsaanbod voor de passagiers. Alleszins voor wie voorin vertoeft met zicht op het bekende dashboard, want op de achterbank blijft het krap zitten.

Stoerdere look

Meer effect heeft het bredere spoor dat de 2 Coupé dat samen met de meer geprononceerde lichtblokken en de V-vormige nieren een gespierdere en stoerdere look oplevert. Ruimbemeten luchtinlaten, dubbele uitlaten en een kofferspoilertje onderstrepen het sportieve karakter van dit model, dat zeker in de door ons geteste M235i sterk naar voor komt. De andere versies die bij de lancering beschikbaar zullen zijn - 220i en 220d - zijn iets braver.

De M235i bevestigt zijn potentieel ook op technisch vlak. Onder de motorkap ligt een geblazen 3 liter die uit de andere 35i-modellen bekend is. Deze zes-in-lijn werd door M GmbH verder onder handen genomen met een vermogenstoename van 306 naar 326 pk en stijging van de koppelwaarde met 50 Nm tot 450 Nm, reeds paraat bij 1.300 t/min., als resultaat. Deze kracht wordt naar de achterwielen gesluisd via een handgeschakelde zesbak of de uitstekende achttrapsautomaat, die zijn werk zo feilloos doet dat je er zelfs niet aan denkt manueel in te grijpen.

Bochtenpikker

Uiteraard konden we deze automaat bij onze testrit in Las Vegas uitproberen, want in de VS is de M235i zelfs helemaal niet met een manuele versnellingsbak verkrijgbaar. Dus ging de pook snel in D en mocht de pret beginnen! Het tempo komt er meteen goed in, zeker als je de hulp inroept van de Launch Control, die er vlekkeloos in slaagt de 1,5 ton zware  Coupé in slechts 4,5 sec. van 0 tot 100 km/u te katapulteren. En dat onder begeleiding van een diepe sound die amper moet onderdoen voor het gegrom van een dikke V8.

Om de bestuurder en zijn passagier ook in het betere bochtenwerk op hun plaats te houden, voorzag BMW degelijke sportstoelen met goede zijdelingse steun. Het comfort bleek tijdens de langere ritten toereikend, zodat een vakantietrip met de BMW 2 Coupé zeker mogelijk is. Met een kofferinhoud van 390 liter en de neerklapbare rugleuning achteraan kan ook voldoende bagage meegenomen worden. Wel bevelen we op reis de comfortstand aan die wat meer soepelheid in de adaptieve ophanging oplevert. Standaard komt de M235i met de M-sportophanging die op de andere motorisaties als optie verkrijgbaar is.

Dure vogel

Met 184 pk verzekeren ook de 220-modellen – als diesel of benzine – de nodige rijpret met een vrij bescheiden brandstofverbruik. Op papier is de M235i met zo’n 8 liter al niet superzuinig en dat werd er in de realiteit zeker niet beter op. De diesel is daarentegen de soberheid zelve met een kleine 4,5 l/100 km, terwijl 220i zich met een zestal liter tevreden stelt. Tegen de zomer wordt het aanbod verder uitgebreid met nog twee zelfontbranders (218d en 225d) en een extra benzineversie (228i). Die laatste wordt in de VS het enige alternatief voor de 35.

BMW rekent erop een derde van de 2 Reeks in de VS te slijten, waar de nieuwe Coupé uit München trouwens veel voordeliger uitvalt dan bij ons. De Amerikanen kunnen de M235i kopen voor 43.100 dollar, terwijl voor hetzelfde model in België 45.900 euro moet worden neergeteld. De 220d kost hier 31.900 euro en het instapmodel is de 220i met een prijskaartje van 30.900 euro. Steeds handgeschakeld want voor de heerlijke automaat moet steeds een goede 2.000 euro extra worden neergeteld. En uiteraard is de optielijst naar goede BMW-traditie zéér lang, zodat de finale prijs stevig kan oplopen.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

bmw x5 xdrive50e 523

Test: BMW X5 facelift, statige tank (2024)

Autotests · BMW
P90478657 highRes the-first-ever-bmw-x

Test: BMW XM, waarom? (2023)

Autotests · BMW
bmw m2 63

Test: BMW M2, einde van een tijdperk (2023)

Autotests · BMW
Ontdek meer