Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Eerste contact BMW 2 Active Tourer eDRIVE & 5GT Fuel Cell

Eerste contact: BMW 2 Active Tourer eDRIVE & 5GT Fuel Cell

Stroomstoot

14.07.2015

BMW experimenteert al meer dan 30 jaar met waterstof. Nu zijn er echter concrete plannen om een wagen met brandstofcel in productie te nemen. Terloops komen er ook plug-in hybrides bij.

Gallerij: Eerste contact BMW 2 Active Tourer eDRIVE & 5GT Fuel CellEen early adopter kan je BMW bezwaarlijk noemen. Eerder een sluwe vos die de kat grondig uit de boom kijkt alvorens zich te engageren. Dat zie je vooral aan de i-wagens, die zeker niet de eerste maar wel de overtuigendste in hun respectieve klassen zijn. Maar ook buiten de i-familie om wil München tonen wat het waard is in de groene arena. Enerzijds met nieuwe plug-in hybrides, anderzijds met wagens op waterstof die tegen 2020 productierijp moeten zijn. Wij gingen alvast op pad met twee prototypes om te zien hoe ver de ontwikkelingen staan.

Omgekeerde i8

Gallerij: Eerste contact BMW 2 Active Tourer eDRIVE & 5GT Fuel CellLaat ons beginnen met het model dat zo goed als productierijp is: de 2 Reeks Active Tourer eDrive. In navolging van de X5 met hetzelfde achtervoegsel wordt dat een van BMW’s volgende stekkerhybrides (de andere zijn de 3 Reeks en de 7 Reeks) met technologie uit de i-wagens. Meer bepaald: een gedowntunede aandrijflijn van de i8-sportwagen, maar dan omgekeerd – dus met de verbrandingsmotor vooraan en de elektromotor op de achteras.

Gallerij: Eerste contact BMW 2 Active Tourer eDRIVE & 5GT Fuel CellDaarmee wordt de 2 AT eDrive in feite vierwielaangedreven, en mogen de vermogens ook gecumuleerd worden: 136 pk voor de driecilinder turbobenzine plus 88 pk voor de elektromotor voor een totaal van om en bij de 220 paarden. Ondanks 150 kilo meergewicht voor de batterijen (die 35 km emissieloos rijden faciliteren) presteert de 220e zoals een 225i xDrive, maar dan met een normverbruik van minder dan 2 liter per 100 km. Reken echter op zes liter in de praktijk, wat nog altijd puik is voor een crossover die de 100 km/u in 6,5 seconden haalt.

De stekker voorbij

Gallerij: Eerste contact BMW 2 Active Tourer eDRIVE & 5GT Fuel CellOp de eerste brandstofcel van BMW is het nog wat langer wachten. Voorlopig showt de constructeur zijn met Toyota ontwikkelde kunde in de 5GT, omdat daar genoeg plaats in is om de cilindervormige waterstoftank te verstoppen. Volgetankt geeft die een autonomie van 700 km, al zullen er ook versies komen met een eenvoudigere tank en maar half zoveel rijbereik. Uit de uitlaat ontsnapt enkel waterdamp, terwijl opladen via het stopcontact verleden tijd is. De brandstofcel genereert namelijk zelf stroom door de getankte waterstof met zuurstof te laten reageren. De aandrijving gebeurt naar goede BMW-gewoonte via de achterwielen.

Gallerij: Eerste contact BMW 2 Active Tourer eDRIVE & 5GT Fuel CellRijden doet de Fuel Cell dan ook als een normale EV, met rijkelijk koppel en afdoende prestaties uit 200 pk vermogen. BMW is immers van oordeel dat middelgrote tot grote wagens – die vaak ingezet worden op snelwegen – meer baat hebben bij waterstoftechnologie en een groter rijbereik, terwijl kleine tot middelgrote wagens toekomen met de autonomie die de EV-batterijen nu uit het stopcontact halen. Eén heilige koe is er volgens de Duisters dus niet, eerder een waaier aan opties die ze op termijn allemaal willen afdekken. De nichemodellen zijn immers in positie, de bijhorende aandrijflijnen in de maak.

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.