Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: Audi Q7 e-tron – CO2-jager

De Audi Q7 e-tron is de tweede plug-inhybride van het merk. Hij is een technologisch hoogstaandje, maar verwacht wel enkele toegevingen van zijn eigenaar.

In de komende jaren krijgen we naast het klassieke gamma aan Audi’s dat langs de diesel- of de benzinepomp moet, ook een reeks volledig elektrische voertuigen. Daarnaast is nog een belangrijke rol weggelegd voor de herlaadbare hybrides.

De constructeur nodigde ons uit om kennis te maken met het tweede plug-inmodel in de familie: de Audi Q7 e-tron. Net als de Audi A3 e-tron koppelt de Q7 een verbrandingsmotor aan een elektrische motor, die geïntegreerd is in de achttrapsautomaat (Tiptronic). Audi behoudt de permanente vierwielaandrijving. Het resultaat? Audi belooft een rijbereik van 1.400 kilometer, 46 gram CO2 en de mogelijkheid om gedurende 56 kilometer ‚uitstootvrij’ te rijden. Mogen we dat eens van nabij zien?

Geen derde zitrij

We raden iedereen die reële interesse heeft aan om toch twee keer na te denken vooraleer hij de bestelbon ondertekent. Want om hybride te kunnen rijden, moet je toch enkele offers kunnen maken. Om te beginnen is de Audi Q7 e-tron heel wat zwaarder geworden, heeft hij de vierwielsturing overboord gegooid en is hij iets minder praktisch. Concreet duwen het lithium-ion batterijpack en de elektrische motor met toebehoren de Audi Q7 e-tron in de categorie zwaargewichten. Hij legt bijna 2,4 ton in de weegschaal, wat 375 kilogram meer is dan de krachtigste Q7 TDI.

Bovendien, omdat Audi de batterijen bovenop de achteras wilde, moet je het zonder het opbergvlak onder de bodemplank stellen in de koffer. Daardoor blijft er nog 650 liter kofferruimte over. Die kan wel nog aangroeien eens de achterbank plat gaat. Een derde zitrij behoort niet tot de opties. Die nadelen vergeet je snel achter het stuur. In tegenstelling tot sommige spartaanse eco-modellen, behoudt de Audi Q7 e-tron al zijn luxe en hi-tech gadgets.

Indrukwekkende SUV

De Audi Q7 start elektrisch en draait zijn eerste meters in een absolute stilte. Tot zover gaat alles goed, alleen merk je wel de gevolgen van het extra gewicht wanneer je het gaspedaal indrukt. Pas na enkele kilometers merk je dat je het gaspedaal wel al heel energiek moet benaderen wil je de 3.0 V6 TDi eens te horen krijgen. Voor het overige moet je via de ‚auto’ modus in het Drive Select systeem al gaan spieken in de display van de boordcomputer in de virtuele cockpit om te zien welke van beide motoren nu juist aan het werk is.

Zelfs wanneer je weigert om ecologisch te rijden, dan merk je dat de combinatie van een 3.0 V6 TDI met 258 pk en een elektrisch blok met 130 pk elkaar vooral proberen aanvullen om zo efficiënt mogelijk te werken. Het gecumuleerd vermogen bedraagt 373 pk en 700 Nm. Geen wonder dat onze dikkerd maar 6 seconden nodig heeft om 100 te bereiken. Ook de hernemingen blazen je van je sokken.

Tegenover zijn broertjes is de Audi Q7 e

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Audi Q8 E-Tron Sportback (2023) banner

Test: Audi Q8 55 E-Tron Sportback, hetzelfde maar dan anders? (2023)

Autotests · Vergelijk autotests
Audi A8 60 TFSI e (2023) banner

Audi A8 60 TFSI e: op achtervolgen aangewezen?

Autotests · Audi
Audi SQ5 TDI 2022

Audi SQ5 TDI: tegen de stroom in

Autotests · Audi
Ontdek meer