Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Bericht: Tesla – De chouchou van Wall Street

Enkele weken geleden haalden we nog de immense problemen aan waaronder Fisker gebukt gaat. Tesla, de andere Amerikaanse constructeur van elektrische wagens, gaat volledig de andere kant op. Het aandeel wordt platgeknuffeld door Wall Street.

Terwijl Fisker zich op de rand van het faillissement bevindt, ondanks een visueel zeer overtuigende Karma en de steun van Justin Bieber. Een onoverkomelijk probleem voor Fisker, lost Tesla met fluitend gemak op. Het merk betaalt een Amerikaanse investeringslening van de overheid liefst vijf jaar vroeger dan gepland terug. Het gaat over een bedrag van 500 miljoen dollar.

Juiste keuzes

Elon Musk, stichter van het merk, heeft de juiste keuzes op het goede moment gemaakt. Tussen midden mei en het einde van diezelfde maand zag hij de beurswaarde van Tesla stijgen van 95 dollar per aandeel naar liefst 115 dollar.

Zelfs wanneer je in rekening neemt dat Tesla niet dezelfde moeilijkheden moet overwinnen dan Fisker, dan nog heeft Musk zijn commerciële strategie duidelijk beter uitgewerkt dan Henrik Fisker. Omdat het de auto’s in de VS produceert, is een Tesla merkelijk goedkoper in de montage dan de in Finland gemonteerde Fisker Karma. Die onderdelen moeten verschillende keren de oceaan over om vervolgens in Europa te worden geassembleerd.

Tesla nam ook de juiste keuze door zich op de markt te lanceren met een sportwagen. In 2008 debuteerde Tesla met de op de Lotus Elise gebaseerde Roadster. Dat bleek niet alleen goed voor het imago maar ook voor de financiën. In vier jaar tijd verkocht Tesla 2.400 Roadster, aan 100.000 dollar per stuk.

In juni 2012 werd het vierdeurs topmodel Model S in de VS gelanceerd. Zes maanden later had die al 2.650 kopers gevonden. In het eerste trimester van dit jaar verkocht Tesla er bijna 5.000 stuks van. Dat zijn er meer dan de Chevrolet Volt of de Nissan Leaf wisten te realiseren. En dat ondanks zijn basisprijs van 62.000 dollar. Die hoge prijs blijkt trouwens een meerwaarde, want Tesla spreekt zo gefortuneerde kopers aan die over meer dan één auto beschikken. We zijn in elk geval ver verwijderd van de 2.000 Karma’s die er ooit verkocht zijn.

Partners

Tesla’s ervaring met de elektrische auto maakte ook dat het merk winstgevende partnerships kon afsluiten met andere merken. Zo is het Tesla dat instaat voor de elektrische componenten van de elektrische Smart Fortwo en van de toekomstige Mercedes A-klasse E-Cell. Met Toyota werkt Tesla aan een volledig elektrische Rav4. Wanneer de koning van de hybride bij u komt aankloppen voor advies, dan is dat altijd een goed teken. Je kan er uit afleiden dat wie wil overleven in de autosector beter af is met een goede zakenman dan met een uitstekende designer.

Klik hier voor alle nieuws over het merk Tesla

Klik hier en zoek uw occasie Tesla S tussen de duizenden tweedehands auto’s.

Klik hier voor een overzicht van Tesla S, en een selectie van tweedehandse

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Alfa-Romeo-Junior-2024 01

Nieuw: Alfa Romeo Junior is eerste EV van het merk (2024)

Autonieuws
Maserati-GranCabrio-Folgore-01

Nieuw: Maserati GranCabrio Folgore geeft ons zin in de zomer (2024)

Autonieuws
Nissan-Qashqai-FL-2024 01

Nieuw: Nissan Qashqai Facelift (2024)

Autonieuws
Ontdek meer