Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Bericht Tesla Model S

Bericht: Tesla Model S

Hoeveel brandweermannen heb je nodig om een Tesla te blussen?

29.01.2018

Het antwoord? Bijzonder veel. Dat is toch wat blijkt uit de tussenkomst van de Oostenrijkse brandweer, die naar een brandende Tesla Model S op de snelweg moesten uitrukken.

Gallerij: Bericht Tesla Model SHet ongeval dateert al van oktober vorig jaar. Toen botste een jonge bestuurster van 19 jaar in een werfzone op de snelweg aan de Pians-tunnel (Tirol) op een betonblok. Haar Tesla Model S vloog in brand bij de impact, maar de vrouw kon ongedeerd ontsnappen.

Geen gewone brand

Gallerij: Bericht Tesla Model SEen elektrische auto blussen is een minder eenvoudige klus dan het vuur doven in een gewone auto. De temperatuur in de brandende batterijcellen speelt een rol, maar er is ook de complexiteit van het elektrisch netwerk dat het vuur kan voeden. Bovendien stoten brandende batterijen een pak giftige stoffen af (zuren, stikstofoxiden, koper, cobalt, lithium,…).

Gallerij: Bericht Tesla Model STesla heeft daarom een gids opgesteld die als leidraad moet dienen voor de hulpdiensten, en die duidelijk voorschrijft welke procedure best wordt gevolgd. Daarbij zijn grote hoeveelheden bluswater vereist om de batterijen af te koelen, en zijn zuurstofmaskers noodzakelijk. Ook moet de algemene voeding op een bepaalde plek in de auto worden afgesloten. Allemaal punten die het Oostenrijkse brandweerkorps ook wel leek te kennen. Behalve eentje dan: een thermische camera gebruiken om de hitte van de batterijen in de gaten te houden. De brand raakte uiteindelijk wel onder controle en vermoedelijk is ook Tesla’s laatste punt bekeken: de auto 48 uur in quarantaine plaatsen, omdat de brand opnieuw kan opflakkeren.

Maatregelen

Gallerij: Bericht Tesla Model SHiermee willen we alleen duiden dat een brand in een elektrisch voertuig complex is, niet dat ze gevaarlijk zijn. De beelden van deze brand maken ook duidelijk dat alleen de voorkant van de auto in brand vliegt, terwijl de hele vloerplaat uit batterijcellen bestaat. Dit is al een teken dat Tesla’s maatregelen werken om uitbreiding van het vuur tegen te gaan.

Maar nu dus het antwoord: er zijn 35 brandweermannen nodig om één Tesla in vuur en vlam te blussen. Dat is al een flink deel van de kazerne.

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.