Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Bericht Range Rover Sport HST

Bericht: Range Rover Sport HST

Op zoek naar winst

14.02.2019

Land Rover brengt een speciale uitvoering van de Range Rover Sport. Zijn ‘licht hybride’ motor springt daarbij meteen in het oog. Volstaat dat om de meubels te redden?

Gallerij: Bericht Range Rover Sport HSTHet loopt niet lekker momenteel, bij Jaguar Land Rover. De Britse groep sloot het laatste trimester van 2018 af met een stevig verlies, en kondigde aan dat er 4.500 jobs verloren zouden gaan. Dat is bovenop de ontslagronde die eerder in 2018 al 1.500 jobs eiste. Het succesverhaal onder de Indische Tata-groep loopt momenteel mank, en dat heeft verschillende oorzaken.

Ongeluk

Gallerij: Bericht Range Rover Sport HSTJaguar heeft het al heel lang moeilijk, maar vooral Land Rover is de jongste tijd door pech getroffen. Beide merken betalen nu natuurlijk een weerslag van de nakende Brexit. Een grote premium-groep als JLR is daar vatbaarder voor dan luxe- en nicheconstructeurs als Rolls-Royce of McLaren. Bovendien gaat de verkoop niet goed. De Chinese markt laat het afweten, en Land Rover krijgt bij ons vol de afkeer van de consument voor dieselmotoren in het gezicht. JLR had net grote investeringen gedaan in een nieuwe generatie dieselmotoren. Een hele hoop factoren dus, die verklaren waarom de cijfers van JLR momenteel niet zo fraai ogen.

Onvoldoende vooruit gekeken?

Gallerij: Bericht Range Rover Sport HSTAnderzijds kan je de vraag stellen of de groep wel voldoende vooruit gekeken heeft. Wanneer je nu door de configurator loopt, zie je dat er een dieselaanbod is in zowel 4-, 6- als 8-cilindermotoren. Bij de benzines is er uitsluitend een 2-liter viercilinder (plug-in hybride of niet), en een grote V8. Tussen de twee gaapt een grote leegte sinds de 3-liter V6 verdween. We kunnen wel begrijpen dat een klant van een nobele Range Rover een alternatief zoekt voor de dieselmotor, en dan vindt dat de V8 er misschien wat over is… en de viercilinder misschien wat onder is. Geen zescilinder? Over naar Duitsland.

48 Volt

Gallerij: Bericht Range Rover Sport HSTWe hopen dat er een oplossing schuilt in de nieuwe 3-liter zes-in-lijn motor die JLR nu voorstelt. Die krijgt ook mild hybrid 48 Volt-systeem. Dat voedt niet alleen de randsystemen en de compressor, maar ook een kleine elektrische motor die de zescilinder af en toe moet ontlasten. Maar hij kan niet zelfstandig elektrisch rijden. De nieuwe mechaniek is goed voor 400 pk en 500 Nm, waarmee de Range Rover Sport 100 km/u haalt in 6,2 seconden. Volgens de gecorreleerde NEDC-test – iets lager dan WLTP – verbruikt hij gemiddeld 9,3 l/100 km voor 213 g/km CO2. Reken op 100.500 euro.

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.