Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Bericht Peugeot en Citroën ontwikkelen échte verbruikstest

Bericht: Peugeot en Citroën ontwikkelen échte verbruikstest

45% meer verbruik dan in labotest

08.03.2016

Peugeot en Citroën hebben zelf een nieuw testprocédé ontwikkeld om het verbruik te meten, in echte omstandigheden. Het gevolg laat zich raden: de opgemeten verbruiksgemiddeldes liggen 45 procent hoger dan de in laboratorium gemeten tests volgens de oude meetmethode uit de jaren ’90.

Gallerij: Bericht Peugeot en Citroën ontwikkelen échte verbruikstestHet is een bijzonder slimme zet van de PSA, om het onafwendbare zelf aan te pakken. Als het sjoemelschandaal bij Volkswagen één goed gevolg heeft, dan is het wel de versnelde exit van de huidige New European Driving Cycle (NEDC). Dat is de door de Europese Unie opgelegde test waarmee het verbruik van nieuwe auto’s in Europa officieel wordt gemeten. Alleen, de meetmethode grijpt nog terug op data uit de jaren ’90. Zo beschik je in de test over 35 seconden om van 70 naar 100 km/u te versnellen, en vervolgens heb je nog 20 seconden om naar 120 te accelereren. Dat doen u en ik veel sneller, zonder een overtreding te begaan. Maar het geeft ook een verbruikscijfer dat niet strookt met de realiteit. De totale test duurt overigens maar 20 minuten en is slechts 11 kilometer lang. Dat is dus aan een gemiddelde snelheid van… 33 km/u.

Veritas

De PSA-groep is nu de eerste die actief naar buiten komt met een eigen voorstel. Samen met de Franse NGO Transport & Environment stelde PSA een testparcours samen in de buurt van Parijs: 25,5 kilometer in stadsverkeer, 39,7 kilometer op nationale wegen en 31,1 kilometer op de snelweg. De airco staat aan, er zijn passagiers en bagage mee. De meetwinkel die u op de bumper van deze Citroëns en Peugeots ziet, komen van het onafhankelijke bureau Veritas. Nomen est omen.

De verschillen

Gallerij: Bericht Peugeot en Citroën ontwikkelen échte verbruikstestPSA trok zo op pad met een Peugeot 308 1.6 BlueHDi 120, een Citroën C4 Grand Picasso met dezelfde motor en een DS3, ook met deze diesel. De 308 verbruikt volgens de NEDC-cyclus 3,1 l/100 km, de C4 4,0 l/100 km en de DS3 3,6 l/100 km. In de PSA-test wordt dat 5,0 l/100 km voor de 308, 5,6 l/100 km voor de C4 en 4,9 l/100 voor de DS3.

PSA wil graag deze testmethode officialiseren en is er van overtuigd dat het dan nog steeds bij de zuinigste merken zal horen. Peugeot en Citroën zullen de resultaten van 30 modellen nog voor dez zomer op deze test vrijgeven. Benieuwd of andere merken even vlot zullen volgen.

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.