Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Bericht: Maserati Levante Diesel – De verzekering

De Maserati Levante heeft zijn eerste maanden in de showrooms achter de kiezen. Dit is het model waarmee Maserati zijn verkoop tegen 2018 wil verdubbelen, in een markt waar er aan concurrentie geen gebrek is. Kan hij dat?

Wanneer je weet dat de Cayenne er verantwoordelijk voor is dat Porsche nu nog bestaat, dan zullen we zeker onze neus niet ophalen voor de Levante, die hetzelfde potentieel in zich draagt voor Maserati. Hoewel hij ver van perfect is, draagt hij wel een geruststellende boodschap uit. Want hij bewijst dat Maserati vooruitgang kan boeken, en er dus een toekomst voor het prestigemerk uit Italië bestaat.

Een smoel, een stijl

Zijn voornaamste argumenten, dat zijn z’n look en zijn interieur. Het uiterlijk, dat kan u hier zelf beoordelen. Hij heeft een smoel, karakter en in zijn design schuilen alle sportieve elementen die de ziel van Maserati vormen. Volgens ons is dit, samen met de Jaguar F-Pace, de enige premium SUV die je echt sexy kan noemen. En te oordelen aan het aantal hoofden dat onze richting uitdraaide wanneer we voorbijreden, zijn we niet de enigen die betoverd raken door zijn charme. Wanneer je een auto als deze kan betalen, dan telt dit argument mee.

Het interieur verleidt zo mogelijk nog meer. De vormen, de materialen,… je kan alleen maar stellen dat ze knap zijn. Wat kwaliteit betreft, voel je dat Maserati van ver terugkomt en dat de inhaalbeweging beperkt wordt door de beschikbare middelen. Maar er valt dus duidelijk verbetering te noteren ten opzichte van de Ghibli en de recent opgefriste Quattroporte. Ook de achterstand inzake infotainment haalt Maserati zachtjes aan in. De Levante staat nu op een niveau dat we boven het minimum zouden klasseren, maar de presentatie is misschien nog wat te ‘Amerikaans’. Samengevat: drie jaar geleden was er nog veel meegaandheid nodig om iemand te overtuigen die elke dag zijn kont parkeert in een Duitse luxeberline, vandaag is de drempel al een stuk lager in de Levante. De goede smaak doet de rest.

Een laatste woordje over de uitrusting: je kan er niet naast kijken dat de Levante tegenwoordig evidente technologie ontbreekt zoals de rijvakcorrectie of de file-assistent die semi-autonoom rijden mogelijk maakt. Je kan dat zien als een gemis van Maserati, dat duidelijk de centen ontbreekt om mee te investeren in dergelijke technologie. Maar je zou ook kunnen zeggen dat Maserati daarmee een merk is dat de bestuurder nog laat sturen, zoals het ook in zijn DNA ligt.

Giorgio

We weten dat in de benzineversie de Levante zijn nog ontbrekende karakter compenseert door de kracht van zijn V6 Biturbo. In diesel ligt het minder voor de hand. Want ondanks een onderstel dat helemaal niet slecht is, ondanks een vierwielaandrijving die de nadruk legt op de achterwielen, ondanks een stuur dat eigenlijk best precies is waar de bekrachtiging toch wat overdreven is, ondanks de goede reputatie van de achttrapsautomaat van bij ZF, komt de diesel in aanvoelen toch wat tekort om de Maserati

Hoewel hij op papier genereus is, heeft de 3.0 V6 diesel van VM (een filiaal van de FCA-groep) noch het raffinement, noch het leuke gevoel waarmee de V6 diesel van Jaguar en Porsche hun pk’s naar het asfalt brengen. Deze motor is te oud en te zwaar. Hij belet ook de voortrein om net zo kordaat en communicatief te zijn als je zou verwachten van een sportief model. Dat is dan ook het voornaamste verwijt aan het adres van de Levante, en ook aan andere nieuwe Maserati’s. Ze doen hun werk, ze zijn efficiënt zonder klinisch te zijn en ze hebben karakter. Maar ze brengen te weinig sensaties over. Gelukkig is er beterschap op komt. Want het geweldige Giorgio-onderstel, bekend uit de Alfa Romeo Giulia, is ook voor Maserati bestemd. En dat laat veel goeds beloven…

Maserati Levante diesel
Motor: V6 turbodiesel, 2.987cc
275 pk bij 4.000 opm
600 Nm bij 2.000 - 2.600 opm
0-100 km/u in 6,9 sec
Top: 230 km/u
Verbruik: 7,2 l/100 km
CO2: 189 g/km
Prijs: 73.200€

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Alfa-Romeo-Junior-2024 01

Nieuw: Alfa Romeo Junior is eerste EV van het merk (2024)

Autonieuws
Maserati-GranCabrio-Folgore-01

Nieuw: Maserati GranCabrio Folgore geeft ons zin in de zomer (2024)

Autonieuws
Nissan-Qashqai-FL-2024 01

Nieuw: Nissan Qashqai Facelift (2024)

Autonieuws
Ontdek meer