Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Bericht: Hyundai RN30 – Eindelijk krijgt ’N’ echt vorm

Naast de wereldpremière van zijn nieuwe i30, was het Salon van Parijs voor Hyundai ook de gelegenheid om te tonen dat de plannen met een sportief gamma in een vergevorderd stadium zitten.

De constructeur belooft ons nu al lang dat we een reeks snelle wagens mogen verwachten onder de letter ’N’. Dat ze rijplezier aan prestaties zullen koppelen, zoals we dat nooit hebben mogen beleven in de i30 Turbo en de Veloster Turbo. We weten nog niet of dit het geval zal zijn, maar deze heel radicale sportieve concept op basis van de nieuwe i30 lijkt alvast veelbelovend: de RN30.

Motorsport

De RN30 is ontwikkeld in nauwe samenwerking met Hyundai Motorsport, dat zich door de week bekommert om de i20 WRC van onze Thierry Neuville en vooral: onder de auspiciën staat van Albert Biermann. Die landde twee jaar geleden bij Hyundai-Kia na… 32 jaar bij BMW en zijn M-divisie. Interessant, niet?

De RN30 staat ver van de klassieke serieproductie. Hij lijkt een echte racewagen, oogt vederlicht en lijkt aerodynamisch bijzonder doordacht. Onder zijn motorkap gaat een 2.0 viercilinder turbobenzine schuil die veel inspiratie uit de competitie haalde. Zo zijn heel wat elementen gesmeed en niet gegoten. Hij heeft dan ook 380 pk. Het interieur valt op met zijn speciaal stuur, de diepe kuipstoelen, een rolkooi, telemetrie. Dat riekt allemaal naar circuit.

Intentieverklaring

Een Hyundai als deze in de showroom, dat is nog niet voor morgen. De RN30 is meer een intentieverklaring. Die luidt: “Wij bij Hyundai-Kia zijn erg series met onze plannen om auto’s voor sportliefhebbers te bouwen binnenkort. En dit is het bewijs.” Maar zoals Biermann ons zelf in een interview zei, is het niet de bedoeling om erg radicale auto’s te bouwen. Tenminste, niet in een eerste fase. Het rijplezier moet aanwezig zijn, maar ook voor iedereen toegankelijk zijn.

Bravo in elk geval aan Hyundai voor deze stijloefening. Nu is het wachten op wat dat zal geven. Twijfels? Dat zouden wij ook hebben zonder Biermann aan boord. Nu zijn we gewoon ongeduldig.

Neuville blijft bij Hyundai

Nu we het toch over Thierry Neuville hadden: de constructeur kondigde net aan dat hij het contract van Neuville en zijn co-piloot Nicolas Gilsoul met twee jaar verlengd. Neuville stapte in 2014 naar Hyundai over van bij Citroën. Sindsdien behaalde hij twee overwinningen in het WRC en negen podiumplaatsen. Afgelopen weekend nog loodste hij zijn i20 nog naar een mooie tweede plaats in Corsica. "Ik had andere opties, maar het leek me logisch om het elan dat ik samen met Hyundai heb uitgebouwd te proberen verderzetten." In 2017 krijgt Neuville een nieuwe auto, terwijl het WK rally zijn regels aanzienlijk wijzigde. We volgen wel wat dat geeft.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

opel frontera 479

Nieuw: Opel Frontera is terug als compacte stoere SUV (2024)

Autonieuws
P90545211 highRes rimac-technology-cam

BMW’s nieuwste batterijenpartner is… Rimac!

Autonieuws
BRZ-Cup-CAR-BASIC 01

Subaru BRZ Cup Car kost amper 22.500 euro… in Japan

Autonieuws
Ontdek meer