Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Bericht: Ford GT40 – The autobiography of 1075 – Nog snel op de kerstlijst

In zijn ‘Great Cars’ reeks is uitgever Porter Press aanbeland bij een absoluut icoon: de Ford GT40 in de Gulf-kleuren. Hij won niet één, maar twee keer de 24 Uren van Le Mans.

De Great Cars-boeken spitsen zich niet toe op een bepaald type, maar op één bepaald chassisnummer. Na onder meer de Porsche 917, de Maserati 250F en de Ferrari 250 GTO zijn we aan het elfde boek in de reeks aanbeland, en dat is goed genoeg om nog snel een spurtje richting kerstboom te trekken om nog gauw de wensenlijst aan te passen. Het elfde boek vertelt het verhaal van de Ford GT40 met chassisnummer 1075, die zowel in 1968 als in 1969 de 24 Uren van Le Mans won.

Belgen aan de bak

Beide overwinningen hebben een Belgisch tintje. In 1968 was het Lucien Bianchi die tegen de verwachtingen in stand hield tegen de Porsches, samen met Pedro Rodriguez. In 1969 won Jacky Ickx een veelbesproken race, samen met Jackie Oliver.

Het was in die race dat Jacky Ickx de aandacht naar zich trok door met zijn protest tegen de startprocedure in Le Mans waarbij de piloten over de piste moesten sprinten, hun auto starten en dan vaak ergens tijdens de eerste ronde hun gordel vastklikten. Ickx slenterde op zijn gemak naar de GT40, om als allerlaatste te starten. Hij won in een beroemd duel tegen Hans Hermann in zijn Porsche na een list in de laatste ronde. Maar zoals auteur Ray Hutton fijntjes aangeeft, was die spanning misschien overbodig geweest zonder de stunt van Ickx.

Icoon

Hoe kan je een boek over één auto 320 pagina’s lang spannend houden? De fijne verhaalstijl en de knap onderbouwde hoofdstukken die zowel het algemene verhaal van de GT40 vertellen als de verschillende piloten belicht die ooit met 1075 raceten maken het boek op zich al de moeite waard, en dan zijn er nog de talloze foto’s die één van de meest iconische racewagens ooit tot in het kleinste detail laten zien. Een echt liefhebbersboek.

Prijzen tussen 70 en 90 euro, via Amazon en andere gespecialiseerde sites. ISBN: 1907085688

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

opel frontera 479

Nieuw: Opel Frontera is terug als compacte stoere SUV (2024)

Autonieuws
P90545211 highRes rimac-technology-cam

BMW’s nieuwste batterijenpartner is… Rimac!

Autonieuws
BRZ-Cup-CAR-BASIC 01

Subaru BRZ Cup Car kost amper 22.500 euro… in Japan

Autonieuws
Ontdek meer