Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Bericht Citroën Ami One Concept

Bericht: Citroën Ami One Concept

Meer dan marketing

21.02.2019

De Franse constructeur Citroën toont een nieuwe, kleine concept die in Genève zijn debuut maakt. Naast de marketingpraat over ‘nieuwe mobiliteit’ schuilen ook echte ideeën voor de toekomst.

Gallerij: Bericht Citroën Ami One ConceptCitroën legt eerst uit dat dit een elektrisch concept is, een auto die ook 16-jarigen zonder rijbewijs zouden kunnen besturen. In sommige landen kan dat zelfs nog jonger. Hij is nauwelijks 2,5 meter lang en past zowel binnen plannen voor autodelen, als verkoop of verhuur. Hij is ‘de oplossing voor alle stedelijke mobiliteitsbehoeften’, blablaba… Allez kom, Citroën heeft een Smart, een Twingo of een Twizzy zo u wil. Alleen, achter de marketingpraat gaan enkele echt goede ideeën schuil.

Echte oplossingen voor echte problemen

Bij ons blijft het fluohesje mooi ingepakt in de koffer liggen, maar er valt niet aan te ontkomen dat tegenwoordig alles te duur lijkt geworden. De auto’s zijn daar het eerste voorbeeld van. Net daar lijkt de Ami One een antwoord op te willen verzinnen.

Gallerij: Bericht Citroën Ami One ConceptZo zijn de deurgrepen zowel aan de binnenkant als aan de buitenkant vervangen door lussen, die een stuk goedkoper uitvallen in de productie. De koetswerkpanelen vooraan en achteraan zijn identiek, alleen zijn ze anders geplaatst. Idem voor de vleugels: vooraan links = achteraan rechts, en vooraan rechts = achteraan links. De buitenspiegels kunnen worden losgeschroefd en zijn los van elkaar inwisselbaar. Idem voor de deurpanelen. Hoe lukt dat? Je kan zelf kiezen naar welke kant ze openen. Dat is duidelijker te zien in de video.

Van 10 naar 4 onderdelen

Gallerij: Bericht Citroën Ami One ConceptAlleen al met wat we hier aanhalen, zien we dat het aantal verschillende onderdelen teruggedrongen wordt van 10 naar 4. Kan u zich voorstellen welke gevolgen dit kan hebben op de productiekost, en dus ook op de verkoopprijs? Nog twee details: het stoffen open dak bedien je – hou u vast – met de hand, en de passagiersstoel is niet verstelbaar. Heb je daar ook echt nood aan in een stadsautootje? Moet de factuur wel omhoog met de elektrische bediening van een open dak en rails voor de passagiersstoel?

Gallerij: Bericht Citroën Ami One ConceptVolgens ons raakt Citroën hier aan een teer punt in wat een belangrijke stap in het terugdringen van de ecologische voetafdruk van de auto kan zijn: er moet worden vereenvoudigd. Deze concept is overigens zo eenvoudig, dat we hem een andere naam zouden hebben toebedeeld dan ‘Ami’, de luxeversie van de 2PK. Eigenlijk had hij beter ‘2PK One Concept’ geheten. Echt, die gasten van marketing, je hebt er werkelijk niets aan.

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.