Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Bericht: BMW M5 – Enfin!

We hebben geduld moeten uitoefenen, maar hier zijn dan toch de eerste beelden van de nieuwe BMW M5. We smachten al naar het geluid van zijn V8.

V8? Ja, voor de vijfde generatie ruilt BMW de V10 in voor een 4.4 V8… twinturbo. Hierdoor beschikt hij over meer vermogen en koppel: 560 pk tussen 6.000 en 7.000 opm en 680 Nm tussen 1.500 en 5.800 opm. Dat belooft vooruit te gaan.

305 km/u

Hoe hard? 0 naar 100 in 4,4 seconden, 200 in 13 seconden en de begrenzer stopt je iets later bij 250 km/u. Met het M Driver’s Package wordt de begrenzer opgetrokken tot 305 km/u. En dat voor een opgegeven gemiddeld verbruik van 9,9 l/100 km (CO2: 232 gr/km). Ja, ook de M5 ontsnapt er niet aan: start/stop en remenergierecuperatie behoren tot het standaard ‘efficient dynamics’ pakket.

Hoewel er over een vierwielaangedreven versie geroddeld wordt, bevestigt BMW voorlopig alleen de achterwielaangedreven M5, die zijn vermogen langs een zeventraps dubbele koppelingsbak stuurt. Een launch control is geïntegreerd, voor superstarts, maar evengoed beschikt de M5 over parkeerassistentie.

Discreet

Natuurlijk heeft de M-divisie zich over het onderstel gebogen, wat onder meer resulteert in een eigen, elektronisch gestuurd sperdifferentieel en grotere remmen. Om gewicht te besparen, zijn motorkap en deuren uit aluminium opgetrokken. Het grootste aerodynamische werk verloopt langs de onderkant van de auto in een diffuser. De M5 kan zich daarom tevreden stellen met een discrete spoilerlip op de koffer, terwijl hij vooraan over grotere luchtopeningen beschikt om de V8 van zuurstof te voorzien. Maar ook deze M5 blijft de lijn van zijn voorgangers volgen, en is vooral een discrete, maar bliksemsnelle vierdeurs berline. Het interieur baadt dan ook in een sfeer van luxe, met een iets sportievere noot.

Geen Touring

Hoewel nog niet officieel bevestigd, plant BMW deze keer geen M5 Touring meer. Op het Salon van Frankfurt (september) beleeft hij zijn première, in het najaar gaat hij in de verkoop. Prijzen hebben we nog niet.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

opel frontera 479

Nieuw: Opel Frontera is terug als compacte stoere SUV (2024)

Autonieuws
P90545211 highRes rimac-technology-cam

BMW’s nieuwste batterijenpartner is… Rimac!

Autonieuws
BRZ-Cup-CAR-BASIC 01

Subaru BRZ Cup Car kost amper 22.500 euro… in Japan

Autonieuws
Ontdek meer