Printen Stuur door via E-mail   Twitter
 
Printen Stuur door via E-mail   Twitter
Gallerij: Bericht Audi e-tron techniek

Bericht: Audi e-tron techniek

Remmen = tanken

09.08.2018

Audi is klaar om zijn eerste elektrische SUV aan de wereld te tonen, wat in september gepland staat. Stilaan krijgen we ook meer zicht op de techniek van de Audi e-tron, die in Brussel geproduceerd wordt.

Gallerij: Bericht Audi e-tron techniekWie de elektrische auto en de hybrides kent, weet dat ze de remenergie kunnen recupereren en omslaan in stroom waarmee de batterij al rijdend wordt bijgevoed. Wie dat al eens in de praktijk geprobeerd heeft, weet ook dat je eigenlijk spreekt over een druppel op een hete plaat.

Audi stelt nu dat het die remenergierecuperatie heeft verbeterd en trok daarom met enkele prototypes van de e-tron naar de top van de Pikes Peak heuvelklim, meer dan 4.000 meter hoog. De bedoeling was om in de afdaling zoveel mogelijk energie te recupereren. De afdaling duurde 31 kilometer, en daarbij slaagde de e-tron erin om voor 31 kilometer rijbereik bij te winnen.

Remmen = (bijna) overbodig

Gallerij: Bericht Audi e-tron techniekHet rempedaal wordt bijna overbodig in de Audi e-tron. Elke vertraging tot 0,3 G gebeurt via de remenergierecuperatie, pas wanneer de bestuurder meer druk dan dat vraagt, zal de auto de remmen gebruiken. Alleen de Jaguar i-Pace doet iets beter, die recupereert remenergie tot 0,4 G. Die recuperatie gebeurt wanneer je het gaspedaal lost. Dan kan hij tot 300 Nm koppel en 220 Kw terugwinnen, wat overeenkomt met 70 procent van het vermogen volgens Audi. In de praktijk moet hij 90 procent van de remmanoeuvres overbodig maken, waardoor je hem in de praktijk bijna uitsluiten met één pedaal zal bedienen.

De Audi e-tron moet in de praktijk 400 pk en 664 Nm aan piekvermogen hebben en in theorie meer dan 400 kilometer ver kunnen. Natuurlijk krijg je niet elke dag een afdaling van 31 kilometer voorgeschoteld.

Zonder zijspiegels

Gallerij: Bericht Audi e-tron techniekVoor het eerst krijgen we ook een beter zicht – haha – op hoe de zijspiegelloze Audi e-tron in de praktijk zal functioneren. Hij heeft de spiegels gewisseld voor camera’s, die een beeld op de deuren projecteren. We zijn erg benieuwd of Audi daarmee ook de dodehoek definitief uitschakelt, en hoe die camera’s in het donker en bij slecht weer zullen presteren.

 

Salon van Frankfurt 2017

Ontdek alle nieuwigheden van het Autosalon van Frankfurt 2017 in onze "Autosalon Special".

Eco dossier

Alle tests van voertuigen die een lage CO2-uitstoot hebben.

No data available

Zoeken

Merk
Model

Veiligheid online

Bescherm uzelf tegen gegevensdiefstal (fishing), fraude met cheques en niet-serieuze aanbiedingen. Surf veilig met onze tips.