Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Bericht: Aardbeving in Japan – Wat met de autoconstructeurs?

De aardbeving in Japan heeft het bedrijfsleven deels lamgelegd. Wat zijn de gevolgen voor de Japanse autoconstructeurs en de leveringen in Europa?

De regio rond Sendai, die het zwaarst getroffen werd door de aardbeving en de tsunami, telt talloze fabrieken. Toyota, Nissan, Subaru, Honda en Mitsubishi hebben er productiesites, die geraakt zijn. Bij Toyota zijn liefst drie fabrieken geraakt, maar de schade zou beperkt zijn.

Dat is niet het geval bij Nissan. In 4 fabrieken zijn maandenlange herstellingen nodig vooraleer ze opnieuw op volle kracht kunnen draaien. Het gaat om sites waar onder meer de GT-R en de Infiniti’s geproduceerd worden.

Honda is het zwaarst getroffen. De Saitama-site (boven, archiefbeeld), waar de Jazz en de CRV van de band rollen, werd overspoeld door de tsunami. Er kon geen contact met de directie gelegd worden. Net als Mitsubishi moest ook Subaru enkele fabrieken stilleggen, maar beide lijken minder zwaar getroffen dan hun concurrenten.

Het is nu nog te vroeg om de volle impact in te schatten van deze ramp op de autoproductie. Want niet alleen de constructeurs zelf zijn getroffen door de ramp, ook de leveranciers, de energievoorzieningen en de infrastructuur zijn geraakt. Het is dus niet omdat een bepaalde fabriek gevrijwaard bleef, dat ze nog verder kan produceren. De juiste inschatting van de toestand zal nog wel even op zich laten wachten.

Vertraging met schepen

De uit Japan ingevoerde auto’s maken de reis naar Europa per schip. Normaal gezien neemt deze reis 6 weken in beslag. Het gevolg is dat we hier de gevolgen van de ramp pas binnen een goede maand zullen voelen. Tot dan kunnen de leveringen plaatsvinden alsof er niets gebeurd is.

Daarna zullen de gevolgen afhangen van de site waar een bepaald model geproduceerd wordt. Bij Toyota gaat het om de hybride Prius en de Lexus-modellen (er is schade in de batterijfabriek). De Auris hybride rolt in Engeland van de band. Aygo, Verso-S, Yaris, Auris en Avensis worden allen in Europa geproduceerd. Bij de andere merken ontsnappen de in de VS gebouwde Subaru Tribeca, en de in Nederland geproduceerde Mitsubishi Colt en Outlander de dans, net als de Nissan Juke en de Quashqai. Voorlopig althans, want de elektronica en diverse onderdelen van deze modellen moet uit Japan komen. Overigens kunnen ook andere constructeurs die Japanse componenten gebruiken in de problemen komen. En met de ‘just in time’ levering van onderdelen in de productieketting, zouden die wel eens snel kunnen opduiken.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

opel frontera 479

Nieuw: Opel Frontera is terug als compacte stoere SUV (2024)

Autonieuws
P90545211 highRes rimac-technology-cam

BMW’s nieuwste batterijenpartner is… Rimac!

Autonieuws
BRZ-Cup-CAR-BASIC 01

Subaru BRZ Cup Car kost amper 22.500 euro… in Japan

Autonieuws
Ontdek meer