Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Avant-première: Citroën DS3 Racing – Vuurwerk

Op het salon van Genève had Citroën nog dit brokje dynamiet voor te stellen: de DS3 Racing. Jawel, de snelle Citroëns zijn eindelijk terug.

Dit is meer dan zomaar een sportieve badge, dit is een hele ‘hot hatch’ in de stijl van de snelle Saxo’s… maar dan nog sneller. De knalprestaties komen van een 1.6 turbomotor, die 200 pk lost en 275 Nm koppel tussen 2.500 en 4.000 opm. Zoveel vermogen, daar heb je een grotere spoorbreedte (+30 mm), een lager chassis (-15 mm) en specifieke 18 duims-wielen voor nodig. Dat de 1.6 zo tekeer kan gaan, heeft hij te danken aan zijn bezoekje aan de ateliers van Citroën Sport, die dagdagelijks de WRC rallywagen van Sébastien Loeb prepareren. Het is nog niet officieel bevestigd, maar wel zeer waarschijnlijk, dat Citroëns volgende rallywagen voor het WK gebaseerd zal zijn op deze DS3 Racing.

Zoals uit onze test van de gewone DS3 te lezen viel, hebben diens voorwielen het al lastig in het nat met de ‘gewone’ 150 pk. Vandaar dat het ons niet verbaast dat Citroën aan de voorophanging heeft gesleuteld om een betere krachtoverbrenging mogelijk te maken. Alleen vinden we nergens een spoort terug van een sperdifferentieel – mechanisch of elektrisch - dat het mogelijk zou maken om het vermogen beter te verdelen tussen de voorwielen onderling. Het ESP zou wel meer slip toelaten en kan volledig worden uitgeschakeld. Achteraan is een diffuser toegevoegd, die de auto tegen het wegdek geplakt houdt bij hogere snelheden.

Uiterlijk ziet de DS3 Racing er nog gespierder uit dan de DS3. Her en daar zijn carbon-look decoratiestukken ingeplant: diffuser, voorspoiler, zijschorten, middenconsole,… Citroën maakt het racing-aspect wel heel erg duidelijk.

Exclusief

De DS3 Racing belooft een exclusief product te worden. Slechts 1.000 stuks worden er van vervaardigd, en elk krijgt een plaatje in het interieur met het unieke serienummer. In het tweede semester van 2010 maakt hij zijn debuut, maar naar de prijs hebben we nog het raden.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

opel frontera 479

Nieuw: Opel Frontera is terug als compacte stoere SUV (2024)

Autonieuws
P90545211 highRes rimac-technology-cam

BMW’s nieuwste batterijenpartner is… Rimac!

Autonieuws
BRZ-Cup-CAR-BASIC 01

Subaru BRZ Cup Car kost amper 22.500 euro… in Japan

Autonieuws
Ontdek meer