Contact opnemen met de koper

Het eerste contact is vaak doorslaggevend – voor beide kanten. Bereid u dus goed voor. Het eerste contact is al een verkoopgesprek, ook al wordt in het begin alleen gevraagd naar wat informatie en een mogelijke afspraak. Afhankelijk van de advertentie nemen mogelijk heel veel geïnteresseerde kopers contact met u op. Als u een grote opkomst verwacht, kunt u in uw advertentie het beste bepaalde tijden vermelden of een speciaal telefoonnummer.

Mogelijke potentiële kopers voor uw auto zullen meestal via de telefoon of e-mail voor het eerst contact met u opnemen. De meeste geïnteresseerde kopers hebben vragen over uw advertentie, willen graag aanvullende foto's zien en vragen om details zoals: Hoeveel vorige eigenaren heeft de auto? Heeft de auto altijd alle onderhoudsbeurten gehad? Is er sprake van ongevalschade? Zijn er bekende gebreken? Ook hier geldt, net als bij het adverteren: wees eerlijk en geef waarheidsgetrouw antwoord. Presenteer uw auto op een aantrekkelijke manier, noem de voordelen en bijzonderheden, maar noem ook de zwakke punten of gebreken. Serieuze kopers zullen uw eerlijkheid waarderen. Het is handig om alle autopapieren en documentatie bij de hand te hebben, zodat u zaken snel kunt opzoeken. Op deze manier kunt u belangrijke vragen al voor de bezichtiging en proefrit beantwoorden.

Ga bij het eerste contact bij voorkeur niet in op een prijsonderhandeling. Geïnteresseerde kopers die meteen naar de prijs en een mogelijke verlaging vragen, zijn doorgaans niet serieus. Vraag altijd de naam en het telefoonnummer van potentiële kopers en maak notities over het gesprek. Op deze manier kunt u de geïnteresseerde kopers achteraf, als zij opnieuw contact opnemen, plaatsen en beoordelen. Als de potentiële koper serieus lijkt te zijn, kunt u een bezichtiging van de auto voorstellen.

Tipp:

Veel geïnteresseerde kopers zullen via e-mail contact met u
opnemen. Stel daarom een uitgebreid standaardbericht op dat u als antwoord kunt sturen. U kunt dit bericht ook naar bellers sturen als extra informatie. Zo heeft de geïnteresseerde koper een overzicht van alle belangrijke gegevens. Hiermee bespaart u tijd en moeite.