Contact opnemen met de aanbieder

De eerste indruk is doorslaggevend –  en sympathie is altijd een goede basis bij het kopen van een auto. Denk daarom na over de manier waarop u met een aanbieder contact opneemt en de voorbereiding op het eerste gesprek. Hier wordt namelijk vaak de basis gelegd voor goede onderhandelingen.

Als u uw droomauto hebt gevonden, dient u zo snel mogelijk contact op te nemen met de verkoper. Het is aan u of u dit bij voorkeur telefonisch, via e-mail of een contactformulier doet. In alle drie de gevallen dient u vooraf te bepalen wat u precies wilt weten en voor wanneer u een afspraak wilt maken. En vergeet niet dat goede aanbiedingen of koopjes ook begeerd zijn bij andere geïnteresseerden.

U kunt gerust nog een keer naar de algemene staat van de auto informeren en naar niet-vermelde gebreken, ongevalschade, het aantal vorige eigenaren, aanvullende foto's, uitvoeringskenmerken en andere zaken die voor uw besluit van belang zijn. Hoe beter u geïnformeerd bent, des te beter kunt u beoordelen of de auto aan uw verwachtingen voldoet en of een bezichtiging met proefrit de moeite waard is. Wees altijd vriendelijk, nieuwsgierig, geïnteresseerd en duidelijk. En let erop hoe de verkoper reageert: is hij open, geduldig, vriendelijk en bereid informatie te verstrekken? Begrijpt hij uw wensen en geeft hij duidelijk antwoord op uw vragen? Of is hij kort van stof, geïrriteerd, verstrekt hij onduidelijke en onvolledige informatie? Wees dan op uw hoede.

Als algemene regel geldt: begin in het eerste gesprek niet meteen met prijsonderhandelingen aangezien ook de verkoper een beeld van u probeert te krijgen. Geen enkele verkoper zal het als positief ervaren als u meteen de prijs van zijn aanbod probeert te drukken!

Tip:

  • Denk vooraf na over wat u allemaal van de verkoper wilt weten.
    Stel uitgebreide vragen.
  • U dient vooral de voor u essentiële punten op te helderen, voordat u een afspraak maakt.
  • Beoordeel in alle rust het gedrag van de verkoper en let op opvallende zaken.