Auto importeren

Het kopen van een auto is ook altijd een prijskwestie ofwel: is de gewenste auto in deze tijd van globalisering niet ergens anders goedkoper? Vaak wel. In België liggen de prijzen voor auto's in principe hoog. Voor u een auto koopt, neemt u het best de tijd om dieper in te gaan op de aanbiedingen van verschillende handelaren (inruilvoorwaarden, opties, eventuele verminderingen,…) en de prijzen te vergelijken.

U kunt soms heel wat geld besparen als u eens verder kijkt dan de landgrenzen. Dit klinkt makkelijk, maar hiervoor is wel wat ervaring en aandacht vereist. Met de volgende 8 tips laten wij u zien hoe u het beste te werk kunt gaan als u een auto in het buitenland wilt kopen.

Tip 1: Prijzen variëren van land tot land.

De prijs voor de auto die u in het buitenland aankoopt varieert naargelang het een nieuwe of een tweedehandsauto is. Om in Europa prijzen van een nieuwe auto te kunnen vergelijken, moet u de nettoprijs weten, dus exclusief BTW. Als u de auto naar België importeert, zult u de Belgische BTW van 21% moeten betalen. Voor tweedehandsauto’s moet men een onderscheid maken tussen een aankoop bij een particulier (geen BTW verschuldigd) of bij een professionele verkoper (BTW inclusief). Als u een nieuwe auto of een tweedehandsauto in een andere deelstaat van de Europese Unie aankoopt, hoeft u in België geen invoerrechten te betalen.

Tip 2: AutoScout24 ook internationaal gebruiken.

Ruim 3 miljoen tweedehandsauto's en meer dan 1 miljoen nieuwe auto's worden elke maand in Europa verkocht. Om ervoor te zorgen dat u een overzicht behoudt en de gewenste auto kunt vinden, biedt AutoScout24 u de beste functionaliteit. Wij helpen u een uitgebreide indruk van het aanbod te krijgen en de prijzen voor de verschillende modellen in de diverse landen te vergelijken. Bovendien vindt u hier talloze adressen en contactgegevens van buitenlandse dealers. De Europese Commissie publiceert bovendien een keer per jaar een tabel waarin de catalogusprijzen van de meest verkochte nieuwe modellen in de EU-landen worden vergeleken.

Tip 3: Uitvoeringen per land verschillend.

Elk land kent andere gewoonten en voorkeuren. Dat komt vooral bij de verschillende uitvoeringen van een auto tot uitdrukking. Vaak verschillen al de basisuitvoeringen per land en veelal is er per land sprake van voorkeuren voor bepaalde opties. Dat wil zeggen: let bij buitenlandse auto's op de motoruitvoering, emissiewaarden, basisuitvoering en speciale opties. Oudere auto's zijn wat de veiligheidsaspecten betreft vaak niet up-to-date en beschikken bijvoorbeeld niet of over slechts een beperkt aantal airbags. Houd u er ook rekening mee dat bepaalde modellen eventueel technisch enigszins moeten worden aangepast voor een inschrijving in België, bijvoorbeeld als zij worden ingevoerd vanuit de VS.

Tip 4: Zekerheid met koopovereenkomst

Hebt u uw droomauto gevonden en bent u het eens geworden met de verkoper? De volgende stap is de koopovereenkomst: u moet erop letten dat in het contract de prijs, de uitvoeringsdetails en de concrete overdrachtsdatum worden vermeld. Bij een nieuwe auto dient u er tevens op te letten dat de term "nieuwe auto" expliciet wordt vermeld. Als u niet thuis bent in de betreffende taal, moet u het contract laten vertalen. Belangrijk: betaal pas als u het contract, de autopapieren en de sleutel hebt ontvangen en betaal niet via tussenpersonen in contanten.

Tip 5: Belangrijke documenten bij de overdracht.

Na het tekenen van de overeenkomst, volgt de overdracht van de auto. Als koper dient u in elk geval de factuur resp. de overeenkomst en de autopapieren - beide als origineel - en alle sleutels te ontvangen. Vraag bovendien om het conformiteitsattest. Dit geldt als bewijs dat er voor de auto een Europese typegoedkeuring is afgegeven. Een conformiteitsverklaring is nodig als de auto geen Europese typegoedkeuring heeft.

Bij de invoer van de wagen is een uitgebreide algemene keuring vereist. U dient er ook op te staan dat de garantiedocumenten, dus het onderhoudsboekje en de garantiekaart, zijn afgestempeld en worden voorzien van het chassisnummer en de overdrachtdatum. Goed om te weten: wanneer voor de auto nog een fabrieksgarantie geldt, is elke dealer in Europa aan de garantiebepalingen gehouden.

Tip 6: Probleemloze overdracht.

Na de overdracht van het voertuig en de vereiste papieren, kunt u wegrijden: het beste met een exportkenteken van het land van aankoop. Hiervoor gelden in elk land andere bepalingen en richtlijnen. U kunt het beste bij de verkoper informeren hoe u die kunt aanvragen. Het makkelijkste is het om de gekochte auto met een aanhanger te vervoeren, hiervoor is immers geen kenteken vereist.

Tip 7: Eerst belastingdienst, dan inschrijving.

Voert u een auto of motor naar België in? Dan moet u zich richten tot een Belgisch douanekantoor naar keuze en dient u belastingen te betalen.  Komt uw auto of motor niet uit een EU-land? Dan moet u invoerrechten betalen. Komt uw auto of motor uit een EU-land? Dan hoeft u geen douanerechten te betalen.

Voor de afgifte van een kentekenbewijs voor zowel nieuwe als tweedehandsauto's moet u het volgende voorleggen: een identiteitskaart of paspoort, verzekeringsbevestiging, originele factuur of koopovereenkomst, buitenlandse autopapieren, het conformiteitsattest, machtiging tot automatische afschrijving van de motorrijtuigenbelasting en voor nieuwe auto's de BTW-verklaring van de belastingdienst. Bij tweedehandsauto's moet u tevens een rapport van volledige schouwing voorleggen, tenzij de auto jonger is dan drie jaar.

Voor auto's die worden ingevoerd van buiten de EU of EVA-land moet u bij de DIV tevens een zogenoemde verklaring van geen bezwaar van de eerder registrerende lidstaat voorleggen. Deze verklaring dient als bevestiging dat de auto reglementair is ingevoerd en dat het niet is gestolen en dat hiervoor BTW is afgedragen. U kunt de auto die u wilt invoeren het beste vooraf schriftelijk of online bij de douanekantoor aanmelden.

Tip 8: Garantie is in de gehele EU geldig.

Voor auto's uit de EU gelden de garantiebepalingen van het land dat de auto heeft gekocht. De garantievergoedingen zijn binnen de EU vrijwel identiek, tussen de fabrikanten bestaan echter verschillen. Belangrijk zijn alleen de gestempelde en volledige garantiedocumenten. Volgens de EU-wetgeving zijn alle officiële dealers binnen de EU verplicht om de garantievergoedingen te betalen, ook als u de auto in het buitenland hebt gekocht. De aansprakelijkheid voor verborgen gebreken van de buitenlandse dealer wordt echter gebaseerd op het recht van het land dat de auto heeft gekocht. Dat betekent dat u eventueel uw aanspraken in het buitenland moet doen laten gelden.